کد مطلب:68027 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

مجله کتابخانه











كتابخانه ی امیرالمؤمنین مجله ای نیز پی نهاد به نام «صحیفة المكتبة». از این مجله تاكنون 3 شماره منتشر شده است، به زبان عربی و فارسی. در این مجله، از جمله گزاره هایی چند آمده است درباره ی نسخه های خطی و مآخذ مهمی كه امینی در كتابخانه ها و كشورها دیده است. در سراسر این مجله- كه به نحوی از بیانات و الهامات خود امینی آكنده است- از اهمیت كتاب و كتابخانه سخنانی بسیار می خوانیم كه همه حاكی از اصالت رأی و عشق سوزان به كتاب است و نیز عشق به اعتلا بخشیدن به فرهنگ ملتهای مسلمان.

و از جمله مطالبی كه در این مجله جلب نظر می كند، تأكید سخت و سفارش عمیقی است كه به مسئولان و كارمندان كتابخانه ها و كتابداران شده است تا در برخورد با مراجعان و كتابخوان رفتاری داشته باشند در خور مقام كتابداری و نشر فرهنگ در اجتماع.

در اینجا مناسب است، زیر سه عنوان: «كتاب»، «كتابخانه» و «سنت كتابداری»

[صفحه 309]

مطالبی از این مجله نقل كنم. به ویژه، مطلب مربوط به «سنت كتابداری» را از این رو، می آورم، تا یادآوری و تذكاری باشد برای كتابداران و كارمندان محترم كتابخانه ها- در هر جای از كشور، یا جای دیگر كه این نوشته خوانده می شود- كه طرف رجوع طبقه ی كتابخوانند، از نوجوانان گرفته و جوانانی كه تازه با كتاب آشنا شده اند و پایشان به كتابخانه باز شده است، تا محققان سالخورده و استادان وقور. باید با این طبقات گوناگون چنان سلوك كرد كه همواره شوق و شورشان درباره ی كتاب و كتابخانه افزون شود و عمق یابد و... اگر كارمندان كتابخانه و كتابداران، در این مرحله، گاه گاه تحمل به خرج دهند، با مراجعه كننده خوب تا كنند، حسن اخلاقی و خوش برخوردی نشان دهند، ثوابی عظیم كرده اند و خدمتی بزرگ به اجتماع. این شغل و خدمتی است كه نیاز به پر حوصلگی و روح مصفا و پاك و پر تحمل دارد. در غیر این صورت، ممكن است - خدای ناكرده-چگونگی رفتار آنان، نوعی خیانت بزرگ باشد به جامعه و فرهنگ اجتماع. زیرا هر كسی كه به نوعی از كتابخانه و مراجعه به آن سر خورد، معلومات او در رشته ی خویش كمتر خواهد شد. و این خیانت است به علم و فرهنگ و اخلاق و دین و هنر و اقتصاد و صنعت و دیگر شئون جامعه. این است كه باید كتابداران، و بلكه همه ی كارمندان كتابخانه ها، در هر سطحی هستند، از دربان دم در كتابخانه تا رئیس، با حوصله باشند، خوش برخورد باشند، پاكدل و پاك بین باشند، دوستدار كتاب و كتابخوان و نشر رسالت كتاب باشند، به مراجعه كننده یاری كنند، با صرف چند دقیقه وقت، یا یكی دوبار مراجعه ی بیشتر به فهرست و مخزن، و امثال اینگونه همكاریها، روح كتاب خواندن را در مردم زنده بدارند، و دل مراجعه كننده را آرام سازند، و او را به مراجعه ی دوباره ترغیب نمایند. بدین گونه باعث شوند تا مردم، بیشتر و مردمی بیشتر، به كتابخانه بیایند. و بزرگترین منبع تأمین فرهنگ و معنویت معطل نماند.

اینك به نقل آن سه قسمت می پردازم:

[صفحه 310]



صفحه 309، 310.